Diana Bergsma - Zakelijke Bezinningsreizen Zakelijke Bezinningsreizen

Trots op het bedrijf waar je werkt

Veel ceo’s willen dat de medewerkers trots zijn op het bedrijf waar ze werken. Trots op wat het bedrijf doet zodat ze er: graag (komen) werken, blijven en positief over vertellen. Andere bedrijven willen dat hun medewerkers weer trots worden op het bedrijf als dat een beetje is weggezakt door mindere prestaties, tegenwind, andere tijden, slecht bestuur of schandalen. Trots is dan sterker dan vertrouwen en dat is al niet makkelijk om voor elkaar te krijgen.

Trots is onherroepelijk verbonden aan prestaties

Je denkt meteen aan de sport: Sifan Hassan, de Oranjevrouwen en ook aan het winnen van Duncan bijvoorbeeld. Ook de koning wil dat we ondanks alles trots zijn op Nederland, op wat we bereikt hebben. Juist ook in tijden van crisis en het moraal kans heeft om te dalen. Het boosten van trots is dan een vaak gezochte remedie. Het kan een fijne ‘drive’ geven, als het lukt.

Trots is misschien wel de hoogste vorm van waardering. En dat is niet zo gek. Trots is verankerd in onze samenleving. Ook in interpersoonlijke relaties is trots zeer aanwezig. We groeien er mee op. Een trotse vader of moeder doet kinderen stralen. Het lijkt wel de hoogste vorm van waardering. 

Dat ' hoogst haalbare' gevoel van trots heeft ook een keerzijde

Heeft een kind nooit ervaren dat de vader of moeder trots op hem of haar is dan is de kans groot dat hij of zij daar later last van krijgt. Als ouders hoor je zelfs trots te zijn op prestaties van je kind en wordt het op z’n zachts gezegd niet begrepen wanneer je dat niet bent. We verlangen trots en verlangen ernaar. Sporters raken er soms aan verslaafd.

Trots benadrukt hiërarchie en is een ingesleten gewoonte 

Naast de sportclubs, geven ook de scholen trots een ere plek. En in het bedrijfsleven zeggen alle soorten managers dat ze trots zijn op hun medewerkers om waardering te tonen maar, naar mijn mening, ook om hiërarchie te benadrukken. Trots voedt je ego en als je trots bent op de prestaties van de ander, haal je iets van de door de ander behaalde prestatie naar jou. Terwijl je zelf misschien niet echt iets hebt gedaan. Ik heb het vaak zien gebeuren en heb het zelf ook gedaan. En als ik daar dan zelf weinig of niets aan had bijgedragen dan voelde dat soms ongemakkelijk maar de medewerkers waren er wel blij mee. Het is immers de hoogste vorm van waardering. Best complex. Ik zou willen dat het niet zo’n ingesleten gewoonte was. Want dat is het volgens mij.

Als we trots zijn op onze gedane prestaties dan staan we, in mijn ogen, weinig open voor wat komen gaat. Het laat ons vasthouden aan de oude manieren die ons aan die prestatie hebben geholpen. Het maakt ons inflexibel en wars van verandering (“het was toch goed!”), kortzichtig (“het kan nog steeds zo!”) en zelfs arrogant (“we hebben het altijd zo gedaan dus nu ook”). Vooruitkijken naar andere kansen, creativiteit, samenwerken en mensen meekrijgen in de verandering zijn dan ver te zoeken. In trots zit bovendien geen beweging. Het gaat bijna altijd over het verleden.

Hoe anders is dat met compassie en nieuwsgierigheid? 

Compassie vergroot begrip, raakt het hart en zorgt voor de broodnodige verbinding. Mensen die compassie ontvangen, voelen zich gehoord en begrepen en vergeten dat hun hele leven niet. Compassie creëert ruimte, draagvlak en wil oplossingen en nieuwe ideeën om het gezamenlijke geïdentificeerde probleem te tackelen. Compassie is een belangrijke eigenschap in tijden van onzekerheid. Trots blijft liever bij het oude en is bang voor verandering.

Compassie roept compassie op

Iedereen wilt een positief verschil maken, daardoor creëer je meer verbondenheid tussen de medewerkers. Mensen openen zich wanneer ze voelen dat er compassie voor ze is, ze willen graag helpen, niet omdat het moet, maar omdat ze willen. 

Wil jij een verschil maken als leidinggevende/manager/ondernemer?

In onze zakelijke reizen zit al het verschil in benadering. 
We kijken naar:

  • zingeving, het versterken van de drijfveren en innerlijke motivatie
  • versterken van ik kracht en authenticiteit
  • doorbreken van ineffectieve patronen,
  • balans privé en werk

Bekijk hier onze zakelijke reizen

 

lees het hele verhaal



Plaats hier je reactie!

Dit veld graag vullen!
Dit veld graag vullen!
Dit veld graag vullen!
Zakelijk én Persoonlijke ontwikkeling is verbonden