Communicatiemethode van Dr. T. Gordon

Dr. Thomas Gordon (11 maart 1918 – 26 augustus 2002), geboren in Paris, Illinois, behaalde zijn BA in psychologie op de DePauw University, zijn MA aan de Ohio State University en uiteindelijk zijn PhD aan de University of Chicago onder Carl Rogers, samen met Abraham Maslow grondlegger van de humanistische psychologie.

Hij kreeg in zijn praktijk regelmatig ouders te zien die problemen hadden met de opvoeding van hun kinderen. Zij vertelden dat het te maken had met hun eigen opvoeding en de relatie die zij hadden met hún ouders. Thomas Gordon was begaan met zijn cliënten: “Ouders krijgen wel de schuld, maar ze worden niet geholpen.” Daarom startte hij in 1962 in Pasadena, Californië zijn eerste oudercursus.

De cursus werd zo populair onder ouders, dat hij al gauw begon trainers over de hele USA op te leiden om in hun omgeving les te geven.

Hij introduceerde begrippen als ‘actief luisteren’, ‘ik-boodschappen’, en een overlegmethode voor conflicten zonder verliezers (‘No-Lose Conflict Resolution’). Hij was ervan overtuigd dat gebruik van macht om je zin te krijgen funest is voor relaties.

De vaardigheden die hij in zijn boeken en cursussen onderwees, en die hij zijn hele verdere leven is blijven uitdragen, zijn nu gemeengoed.

Hij schreef negen boeken die in 28 talen zijn vertaald en waarvan er reeds meer dan 6 miljoen zijn verkocht over de hele wereld. Zijn “Parent Effectiveness Training”, die hij in 1962 introduceerde, werd door meer dan een miljoen ouders in 43 landen gevolgd. Deze training laat ouders inzien dat het ouderschap een continue zoektocht is, zoeken naar balans tussen ouderlijk gezag en verantwoordelijkheid enerzijds en de ruimte en zelfstandigheid die kinderen vragen anderzijds.

Sinds de officiële introductie van de Gordoncursus Effectief omgaan met kinderen in 1979 in Nederland, hebben meerd an 50.000 mensen de opleiding gevolgd.

Communicatiemethode is universeel en omvat vijf belangrijke onderdelen:

1. Het gedragsraam

geeft het kader waarin u het gedrag van een ander en uw eigen gedrag plaatst, zodat u snel ontdekt wie nu werkelijk het probleem heeft.

2. Actief luisteren

naar de ander door een terugkoppeling op metaniveau over wat u van de ander hoort en begrijpt.

3. Ik-boodschappen

is een assertieve vorm van communicatie om uw eigen grenzen aan te geven, van verklarend en vriendelijk tot confronterend.

4. Overschakelen

tussen het actief luisteren en de ik-boodschappen, zodat u in emotioneel heftige situaties steeds tussen uzelf en de ander kunt schakelen.

5. Conflicten oplossen

(zowel behoefte-conflicten als waarde-conflicten).

Onze gezinsreizen met zeilen en coaching

Samen met je kind(eren) beleef je een onvergetelijke reis waar jullie nog een hele tijd de vruchten van kunnen plukken. Gun jij je gezin meer quality-time maar is dat in de praktijk moeilijk te realiseren? Bijvoorbeeld omdat jij en je kinderen uiteenlopende wensen hebben of omdat jij en je partner verschillende ideeën of achtergronden hebben? Tijdens deze bijzondere zesdaagse zeilreis worden jullie op een speelse manier uitgedaagd om elkaar nog beter te leren kennen en elkaar te (her)waarderen. Lees verder

 

Wil je meer weten over deze methode, bekijk dan de website.